Bezoekers van Disney World krijgen als proef een polsbandje om dat precies bijhoudt waar ze gaan en staan.

Het zou een revolutie kunnen betekenen in het management van pretparken, museums, winkelcentra en luchthavens, schrijft Business Week. Walt Disney investeerde 1 miljard dollar in MyMagic+, een systeem voor crowdcontrol en databeheer, waarbij bezoekers aan Disney World een polsbandje omkrijgen, de zogenoemde MagicBand.

Bezoekersinformatie

Die polsbandjes staan elektronisch in verbinding met een databank met bezoekersinformatie. Ook dient de MagicBand als toegangskaartje, hotelsleutel, en betaalmiddel: door ‘m tegen een sensor te houden kun je voor je eten betalen. Door de MagicBand weet Disney bovendien exact waar je je bevindt in het park – zelfs aan welk tafeltje in het restaurant je bent gaan zitten.

Een beetje eng? Het is voor Disney niet te hopen dat de doorgaans aartsconservatieve pretparkbezoekers er ook zo over denken. MyMagic+ kan het bedrijf aanzienlijke kosten besparen – en de Disneyfan het nóg makkelijker maken.

Acteurs

De data die MyMagic+ over de Disney World-bezoekers verzamelt stellen Disney namelijk in staat om te bepalen hoeveel personeel er bij een bepaalde attractie nodig is, welke inkopen er moeten worden gedaan en waar acteurs in kostuums moeten rondlopen. 

Bezoekers op hun beurt kunnen op het laatste moment op de hoogte worden gebracht wanneer er een reservering vrijkomt voor een snelle rij voor attracties. Disney-personeel kan bezoekers bij de voornaam noemen, of iemand een feliciteren met zijn of haar verjaardag. Onlangs kondigde Virgin Airlines een proef met Google Glass aan, die ook de klantbeleving persoonlijker moest maken. 

Rolletjes

Het uiteindelijke doel: de 'pretparkbeleving' moet op rolletjes verlopen. Bovendien moeten Disney-fans minder snel geneigd zijn om over te stappen op een pretpark van de concurrent. En daar zijn er nogal wat van in Florida: zoals Sea World, Legoland, en het entertainmentcomplex van Universal Studios.

"Als je de logistiek makkelijk maakt, gaan mensen doorgaans meer richten op attracties en op 'consumables', zoals eten en drinken, merchandise, enzovoorts. We verwachten dat dit de komende jaren steeds meer positieve impact op onze zaken zal hebben", zei Jay Rasulo, financieel directeur van Disney eerder tegen investeerders. 

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl